Löpband

Det allra första du behöver tänka på innan du köper ett löpband är hur ofta du tänker använda det. Det är direkt avgörande för vilken prisklass och kvalitet du bör rikta in dig på. Ska du träna ett par gånger i veckan för att komma i form igen efter en god semester, eller är det dags att börja smygträna inför kommande maratonlopp? Det finns ett alternativ för alla, men det gäller att vara medveten om vad man vill ha ut av sin träning.

Hur hårt ska man träna?

Så vilken typ av träning är det du vill ha, och hur hårt ska du träna? Ja, grundregeln, som bland många andra produkter, är att ju mer du vill ha ut av din upplevelse på löpbandet krävs en desto högre prestanda. Faktorer som bandhastighet och din vikt spelar stor roll, och vill du ha möjlighet till intervallträning, vilket många högintensiva träningsutövare behöver, krävs en minimumhastighet på 16 km/h.

träna med löpband

Beroende på din steglängd är det viktigt att vara noga med löpytan så att du inte behöver göra avslag på komforten när du tränar. Man brukar säga att löpytans bredd ska ska vara minst 40 cm för att det inte ska vara obekvämt. Det vanligaste måttet brukar dock ligga på 51 cm på bredden, och 150 cm på längden.

 

I regel kräver ett löpband hemma inte mycket omvårdnad, men om det används mycket frekvent så blir det viktigt att med jämna mellan smörja löpbrädan. Detta behövs dock endast göra ett par gånger om året, och man använder vanligtvis silikonolja.

 

Löpbandet står 15 cm över golvytan, och då det inte är alltför bekvämt att slå huvudet i taket, med medföljande bula som resultat, rekommenderas att man räknar på en minsta takhöjd på 40 cm + din längd.

Kräver inte mycket underhåll

Som tidigare nämnt, löpband i hemmet kräver inte speciellt mycket underhåll, men det kan ändå vara av vikt att känna till några grundläggande omvårdnadsmoment som bibehåller löpbandet dess prestanda och elegans.

Var noga med att efter varje pass torka bandet rent från damm och smuts. Det är en av de vanligaste orsakerna till att löpband slits snabbare än normalt. Rekommenderat är ungefär en gång i veckan, men om löpbandet används mer frekvent krävs således tätare rengöringstillfällen.

Spänn åt bandet

Se till så att bandet inte glider. Skulle det inträffa så är det inte svårt att åtgärda; genom två bultar på löpbandets baksida kan du spänna åt bandet. Här får du prova dig fram tills du uppnår ett tillfredställande resultat.

Spänn åt skruvar och bultar med jämnarum för att bibehålla stabiliteten och hållbarheten.